20 december 2021

Weer lockdown

Vanaf zondag 19 december is er een landelijke lockdown, waardoor we genoodzaakt zijn alle activiteiten stop te zetten. Over alle maatregelen kun je lezen in de brief van S.W.O.G.B.

Beste mensen,

Al sneller dan verwacht was er gisteren een persconferentie. Het kabinet heeft besloten dat Nederland vanaf zondag 19 december tot en met in ieder geval vrijdag 14 januari 2022 in lockdown gaat.

De maatregelen zijn aangescherpt en er zijn dringende adviezen toegevoegd.

• Voor iedereen geldt: Blijf zoveel mogelijk thuis en vermijd drukte.
  • Houd overal 1,5 meter afstand.
  • Ontvang thuis niet meer dan 2 personen vanaf 13 jaar per dag.
  • Ga maximaal 1 keer per dag op bezoek.
  • Buiten geldt er een maximum groepsgrootte van 2 personen vanaf 13 jaar. Mensen die op 1 adres wonen zijn hiervan uitgezonderd.
  • Alle binnensportlocaties zijn dicht (zwemlessen uitgezonderd). Buitensportlocaties blijven geopend voor alle leeftijden tussen 05.00 en 17.00 uur. Voor volwassenen vanaf 18 jaar is buiten sporten toegestaan met maximaal 2 personen op 1,5 meter afstand. Kinderen en jongeren tot en met 17 jaar kunnen buiten sporten en onderlinge wedstrijden spelen op de eigen club.

Wat betekent dit voor onze activiteiten en cursussen?

• Alle bewegingsactiviteiten die binnen worden georganiseerd vervallen in ieder tot en met vrijdag 14 januari.
  • De computercursussen waren al stopgezet.

Wat betekent dit voor de diensten?

Hulpdiensten

De vervoersdienst en boodschappendienst blijven we aanbieden voor mensen die geen beroep kunnen doen op hun eigen netwerk.

• Het vervoer alleen voor de boosterprik/vaccinatie, de huisarts en het ziekenhuis.
  • De boodschappen worden voor de deur neergezet.

Aanwezigheidshulp en activerend huisbezoek

• De vrijwilliger gaat in principe niet naar de klant toe, tenzij er sprake is van een zeer beperkt eigen netwerk van de kwetsbare oudere. Bijvoorbeeld jij bent als vrijwilliger 1 van de 2 vaste personen die bij de kwetsbare oudere op bezoek komt en/of hij of zij woont alleen.
  • Je kunt regelmatig telefonisch contact leggen met de senior. Beeldbellen/skypen is ook een mogelijkheid. Maak samen afspraken hierover en informeer of er nog meer of andere hulp nodig heeft.

Ouderenadviseurs en thuisadministratie

Wanneer er een beroep gedaan wordt op de ouderenadviseur of de thuisadministratie worden mensen zo veel mogelijk telefonisch geholpen.

De maaltijdvoorzieningen de telefooncirkel

Deze diensten kunnen gewoon doorgaan.

Tot slot

De maatregelen zijn ingrijpend voor ons allemaal. Het is in deze periode belangrijk aandacht voor elkaar te hebben.

Namens het dagelijks bestuur van SWOGB

Jeanne van Vught

Secretaris

Heb je vragen, stel ze gerust: secretaris.swogb@gmail.com